‘We zochten een vakman die het las- en klinkwerk kon oppakken’
Het scheepje werd in 1937 gebouwd bij Akerboom en Van Lent door Cornelis (Cees) van Lent, en deed in eerste instantie dienst bij sleepwerk en tewaterlatingen. In 1947 splitste de werf; Akerboom vestigde zich in Lisse en de van Lent-tak ging verder als C. van Lent & Zonen, nu bekend
als het beroemde Royal Van Lent Shipyard, onderdeel van Feadship. De huidige eigenaren zijn Jacqueline Nouwens- van Lent en haar man Gerard Nouwens.
“Cees van Lent was mijn opa,” vertelt Nouwens-van Lent. “Mijn ouderlijk huis stond op het Kaageiland bij de werf en ik groeide zodoende op met het bootje. Toen ze geen dienst meer deed stond ze jaren onder de hooiberg en later lag ze bij de toenmalige eigenaar, Dhr R. Wijnvoord, afgemeerd aan het eilandje Vogelskamp. Ik woonde jaren op het Kaageiland met vanuit de tuin het zicht op Vogelskamp, en daarmee dus ook het bootje.” Jaren later kocht Royal Van Lent Shipyard het bootje terug met als optie er een leerlingproject van te maken. Toen dat des- tijds niet doorging kon Nouwens-van Lent de ‘A&L’-boot van de werf kopen. De zoektocht naar geschikte partijen voor de restauratie kon beginnen.
Las- en klinkwerk
“Om de grotendeels geklonken romp in originele staat te krijgen, zochten we een vakman die het ambachtelijke klinkwerk in combinatie met het laswerk
kon oppakken,” vertelt Nouwens-van Lent. “Zoedoende kwamen we via via in de werkplaats van Joram Lehman te Rotterdam terecht. Lehman kwam een kijkje nemen bij het roestige rompje. Het werd snel duidelijk dat het grootste deel van de huid vervangen moest worden. Toen de romp terugkwam van de straler kon het restauratiewerk van start.” De spanten waren nog goed gelukkig. Maar de gangen, spiegel, het bovendek en het achterdek werden vernieuwd. “Lehman deed dit alles op de originele wijze van het destijds in 1937 uitgevoerde las- en klinkwerk met 1⁄4 inch klinknagels,” zegt Nouwens-van Lent.
De ruimte onder het bakdek werd altijd in beslag genomen door een forse scheepsmotor met lange schroefas. De laatste motor was een Ford Lehman Diesel 90 pk. “We begonnen met het demonteren en uithijsen van deze motor en er stond alleen nog een halfvergaan tussenschot. Na al dit las- en klinkwerk werd de romp nogmaals gestraald bij Schep & Zonen te Nieuwerkerk aan den IJssel,” vertelt Nouwens-van Lent. Daar werd ook een grijze conserverende coating opgespoten.
Elektrische voortstuwing
Elektrisch varen wordt steeds populairder: het is immers schoon, duurzaam en lekker stil. Bij de eerste plannen voor de restauratie werd al voor elektrisch gekozen. Door Taurus Boats en Tenders werd de Combi 75 (7,5 KW) ingebouwd. Het is een compacte unit, die netjes onder de buikdenning is gemonteerd.
Voor de balans in de boot zijn er vier accu’s onder het achter- bankje in de kuip en vier accu’s onder het bakdek geplaatst. Er wordt een snelheid gehaald van 12 km per uur. “Van de ruimte onder het bakdek wilden we een sfeervol kajuitje maken. Naast de accu’s is er nu een toilet in de punt en een koel- kastje meteen bij de entree. Fijn aan boord te hebben voor onze dagtochtjes,” zegt Nouwens-van Lent. “Voor al dit timmerwerk
kwamen we bij Woodwave te Rotterdam terecht. De passie die deze vakmensen in zich hebben, resulteerde in een zeer pret-tige samenwerking. Al onze wensen werden vervuld.” In overleg tussen het echtpaar en Woodwave werd gekozen voor voor iroko hout in diverse tinten afgelakt, zowel in de kuip als in het kajuitje. Deze houtsoort is onderhoudsarm en sluit goed aan bij de authentieke uitstraling van het scheepje. “Vooral het strakke lakwerk in het grijs/blauw van destijds met het dekbeslag en patrijspoortjes in hoogglans brons maken het geheel af,” zegt Nouwens-van Lent. “De letters A&L staan weer op de boeg zoals mijn opa ooit ontwierp.”
De toekomst
Op 14 oktober 2022 ging het chique bootje op het Kaageiland voor de wal bij Royal Van Lent Shipyard weer feestelijk te water. Even voor die datum is ze vanzelfsprekend opgenomen in de Feadship Heritage Fleet. “Wij en de gehele familie van Lent zien dit project als hommage aan opa Cees van Lent. We hopen dat de derde, vierde en vijfde generatie van Lent ook nog veel plezier van het bootje mogen hebben,” sluit Nouwens-van Lent af.