Een iconische van lent uit de jaren 60

Arthur van Berge Henegouwen en zijn vrouw Lizan zijn de trotse eigenaren van de Ammerland: een Royal Van Lent uit 1966. De basis van het ontwerp is van zijn opa Cees van Lent, en na een grondige refit in 2010, 2011 en 2022 is de Van Lent weer als nieuw en 57 jaar jong.

‘Op het eerste gezicht lijkt de Ammerland nieuw’

Te Sassenheim stapte Nautique aan boord van de Van Lent, een perfect gerefit schip dat op het eerste gezicht nieuw lijkt. Daar voeren we het boothuis het Kager plassengebied op, waar Van Berge Henegouwen vertelt dat de watersport hem met de paplepel werd ingegoten. “Mijn met boerenbont beklede pitrieten wiegje stond ooit op het voordek van de Vrouwe Antonia, de Lemsteraak van mijn ouders. Dit was trouwens het zusterschip van De Groene Draek van Prinses BeatriX. Als je van maart tot oktober elk jaar op het water te vinden bent, word je wel een fervent watersporter. Ik groeide met allerlei klassen zeilbootjes op en deed veel mee aan wedstrijden. In mijn schooltijd werkte ik als hulpje bij mijn vaders radio- en tv-zaak of bij C. van Lent & Zonen (nu Royal Van Lent), de werf van twee ooms. Na mijn opleiding als scheepswerktuigkunde ben ik in 1985 mijn eigen bedrijf begonnen; van Berge Henegouwen Installaties BV, dat zich richtte op systeemintegratie van AV/IT en securityapparatuur in de superjachtindustrie. Na gestage groei verkocht ik mijn bedrijf aan Imtech Marine Group, waar ik nog een tijd directielid was.”

Feadship Express Cruiser

Regenboog klasse

Tijdens zijn drukke zakelijke leven voer Van Berge Henegouwen fanatiek in de Regenboogklasse. Met succes. Hij sleepte aardig wat prijzen binnen, waaronder Nederlands kampioen in 2008. En in zijn zoektocht naar het vervullen van een lang gekoesterde wens – een klassiek motorjacht varen – trok hij naar Mallorca, waar hij een Tiky aantrof. “Dit ruim 18 meter metende motorjacht uit 1961 is naar mijn smaak het mooiste wat Royal Van Lent ooit heeft gebouwd”, stelt Van Berge Henegouwen. Maar op het Middellandse Zee aangekomen bleek aan de Tiky veel te wensen over. “Ze was erg verwaarloosd en transport naar Nederland zou een probleem worden”, herinnert de zakenman zich. “Een goed alternatief voor de Tiky was de Lucia geweest, een voormalig jacht van mijn oom. De Lucia vond ik in Schotland, maar de eigenaar wist van mijn familierelatie met de oude eigenaar af en probeerde dat te verzilveren. Ik besloot verder te zoeken, want in de jarenzestig zijn er een aantal van dergelijke schepen bij Royal Van Lent gebouwd.”

Het was uiteindelijk Nico Verhaar, een werknemer van Royal Van Lent die alles van alle gebouwde schepen van de werf archiveert, die Van Berge Henegouwen op de Ammerland wees. Het schip was in 1966 in opdracht van een Duitse adellijke familie gebouwd en vernoemd naar de Duitse Landkreis Ammerland, waar deze familie toen woonde.

Na een zoektochtje bleek de Ammerlander van de tweede eigenaar te zijn met Lübeck als thuishaven. Arthur bevond zich toen op Mallorca en belde met de eigenaar om zijn belanstelling voor de Van Lent uit te spreken. De volgende dag vloog hij naar Lübeck en ontmoette daar de heer Tandetzke. De boot zag er keurig en goed onderhouden uit, maar Tandetzke wilde haar op kortetermijn niet verkopen. Wel begreep hij de Van Lent-familieband en de emotionele waarde van zijn schip voor Van Berge Henegouwen. Ammerland zou bij hem in zeer goede handen zijn en dat was belangrijk voor Tandetzke om te weten. “In 2009 kwam er bericht uit Duitsland dat Ammerland te koop was. De overdracht was snel rond en we voeren binnendoor naar huis. Ik besloot de naam Ammerland te behouden. Ze was weliswaar in redelijk goede staat, maar het interieur wilde ik graag anders indelen. De binnenbesturing in de salon dekte de dinette ervoor af en werd daardoor nogal donker. Ik wilde dit open maken en meer licht binnenlaten. Buitenbesturing leek me prima. Je bent lekker in de buitenlucht en als het regent of het is te koud, wordt er toch niet gevaren.”

NY Boat Show

Gestript en vervangen

In eerste instantie leek een voorlopige opknapbeurt voldoende en daarvoor ging het schip naar Nautisch Centrum Nicolaas Witsen. Gaandeweg kwam echter aan het licht dat er met name aan het interieur veel gerestaureerd moest worden. Uiteindelijk werd zowat het gehele interieur gestript en de volledige techniek vervangen. Scheepsarchitect Willem Nieland tekende een nieuwe indeling met drie volwaardige 2-persoonshutten, zodat het schip ook als moederschip kon dienen bij de Regenboog-wedstrijden. Ammerland ging op transport naar Pos Jachtbouw in s’-Hertogenbosch en op deze werf had Van Berge Henegouwen veel inbreng bij het team. Aan zijn wensen werd volledig voldaan: het moderne interieur werd praktischer, comfortabeler en vooral lekker licht. Aan het exterieur werd niets veranderd zodat juist die jaren zestig uitstraling behouden bleef. De twee oude DAF dieselmotoren zijn vervangen door compacte Steyers, type MO156 K25. In het voorjaar van 2011 ging de verfijnd belijnde Van Lent weer te water.

Restoration Mira

Varen onder de lichtstad

Er volgden ruim tien jaar vaargenot. De vele vakanties en tussendoor-tochten voerden het meest door Nederland. Er vond echter van 2021 tot 2022 nog een grote refit plaats. Aan het onderwaterschip zijn zowel aan bakboord als aan stuurboord bij de intreding van de schroefassen twee vierkante meter bodemplaten vervangen. Een vervanging was ook nodig voor de boeg. Het staal bleek daar op sommige plakken wat dun. Als gevolg hiervan is de voorhut opnieuw ingetimmerd, evenals de utilityroom aan bakboord. De proportionele boegschroef is ook nieuw. Behalve een wasmachine, kwam er een laadinstallatie inclusief een set hoog Ampère dynamo’s aan boord. “In de zomer van 2022 beleefden we onze grote vaartocht van ruim vier maanden door België en het noorden van Frankrijk. Een gave ervaring om met stralend weer langs de Eiffeltoren van Parijs te varen. En de vaarroute gaat zelfs onder de Lichtstad door! Ammerland voelt en vaart als een nieuw schip, maar wel een van 57 jaar jong!

‘Ammerland voelt en vaart als een nieuw schip’

Restoration Mira